Nákup v: CZK / EUR

Windsurfingové klouby

10.02.2025

Kloub je pro windsurfing malou, ale naprosto stěžejní součástkou, bez které by windsurfing nebyl tím, čím je. Bylo to právě unikátní kloubové spojení mezi oplachtěním a plovákem, které definovalo windsurfing jako unikátní jachetní disciplínu.

Ja vybrat kloub pro windsurfing

Windsurfingový kloub umožňuje jezdci využít síly větru generované plachtou a transformovat ji na plovák, který je díky tomu uveden do pohybu. Jedná se o pružnou součást, která umožňuje nakláněním a rotací oplachtění ovládat směr jízdy. Protože je kloub při jízdě velmi zatěžován, musí samotné provedení být dostatečně pevné a odolné.

Technicky je spojení vyrobeno s použitím gumového špalíčku ve tvaru přesýpacích hodin (power joint), pružného plastového čepu (boge joint), či kardanového mechanismu (cardan joint). Všechny uvedené mož nosti skýtají různé výhody i nevýhody a jsou většinou voleny dle požadavků jezdce.

V moderní epoše windsurfingu je většinou pod pojmem kloub označován celý mechanismus zahrnující základnu (baseplate), která se opírá o palubu plováku a prostřednictvím šroubu s „T“ matkou vytváří pevné spojení s plovákem. Na základně je osazen samotný kloub a na jeho vrchní straně je pak osazen mechanismus zajišťující spojení s tzv. patou kloubu, která realizuje spojení se stěžněm.

Samotný kloub bývá většinou z bezpečnostních důvodů opatřen ještě bezpečnostním popruhem, či provázkem, který v případě přetržení powerjoint, či bogejoint kloubu udrží nouzově spojení mezi plovákem a oplachtěním a jezdec se tak může bezpečně dostat na břeh.  

Jak již bylo zmíněno výše, používají se 2 základní mechanismy spojení mezi kloubem a patou, resp. patou integrovanou v nástavci. V Evropě je nejvyužívanější systém s ocelovým čepem (U pin, nebo také Euro pin). Čep z nerez oceli má na konci zápich (drážku po obvodu), který pomocí západky v patě a tlačítkového mechanismu umožňuje pevné a snadné připojení a rozpojení kloubu s patou. V zámoří je rozšířenější systém založený na dvojici ocelových pinů, které přes pružinu zapadnou do otvorů v patě (US pin) a uvolnění je realizováno zmáčknutím obou pin.

Typy kloubů

Powerjoint, resp. Bogejoint

Klouby Powerjoint a Bogejoint  mají ohybový mechanismus vyrobený z pružné gumy ve tvaru přesýpacích hodin. Tyto klouby výborně tlumí vertikální rázy při jízdě v čopech, nebo po skocích. Jejich nevýhodou je nežádoucí větší boční vychýlení při zátěži. Powerjoint je levnější napodobeninou původního o něco dražšího kloubu Bogejoint, který je produktem automobilového průmyslu, kde se podubné produkty používají jako tzv. silentbloky. Funkčně ani rozměrově mezi oběma typy není žádný rozdíl.

power (boge) joint

Tendon Joint

Tendonové klouby jsou tužší a mají menší tendenci k bočnímu pohybu, takže je snazší udržovat základnu kloubu (baseplate) na středové ose boardu, což snižuje nežádoucí pákové síly na pojezd kloubu (masttrack). Díky tuhosti je také pocit z jízdy přesnější a přímější. Ohyb je realizován pomocí válečku z pružné hmoty (tendon), který má menší průměr oproti systému Powerjoint. Tendon má na obou stranách otvory pro šrouby kterými je spojen s baseplate a pin mechanismem.

tendon joint

Cardan Joint

Tyto klouby mají otočný kardanový mechanismus, jehož hlavní devizou je dlouhá životnost, která je dána tím, že kloub se při ohybu otočí a ohne v kardanovém mechanismu, takže není namáhán permanentně tak, jak je tomu u výše popsaných kloubů. Ze stejného důvodu je proto skvělou volbou i pro nafukovací WindSup bordy, které místo pojezdu používají kovový inzert, který je klouby systémů power / boge joint i tendon joint trvale namáhán a hrozí tak jeho vytržení z boardu. Nevýhodou kardanových kloubů je vyšší výška.

cardan joint

Hlavní konstrukční znaky windsurfingových kloubů

Výška kloubu

Výška kloubu má významný vliv na výkon celého oplachtění a také na stabilitu při jízdě. Ve zkratce se dá říci, že je výhodné, je li spodní lem oplachtění co nejblíže k palubě plováku. Plachta pak je tzv. „zavřená“ nad plovákem a vytvoří pro působení větru s plovákem jednolitý monoblok. Druhou výhodou nižšího kloubu je níže položené těžiště, které má pozitivní vliv na stabilitu jezdce při jízdě i během manévrů.  Toto vše platí zejména pro disciplíny slalom a wave, naopak pro běžný freeride, či rekreační windsurfing není větší výška kloubu příliš podstatná.

baseplate height

Spojení kloubu a pin systému

Pro připojení pin systémů (U-pin / US pin) se obvykle používá nerezový závitový trn, který je na jedné straně našroubován do kloubu a na druhé do pinu (U-pin), či do pin základny (US pin). Pro Tendonové klouby existují také jednodílné koncové díly, kde je U-pin zcela integrován. To je považováno za nejpevnější a nejodolnější řešení.

U-PIN

V Evropě nejvyužívanější systém s ocelovým čepem (U pin, nebo také Euro pin). Čep z nerezové oceli má na konci zápich (drážka po obvodu), který pomocí západky v patě a tlačítkového, či v některých případech zatahovacího mechanismu, umožňuje pevné a snadné připojení a rozpojení kloubu s patou.

euro pin (U pin)

US-PIN

V zámoří je rozšířenější systém založený na dvojici ocelových pinů, které přes pružinu zapadnou do otvorů v patě (US pin) a uvolnění je realizováno zmáčknutím obou pinů.

US pin

Některé firmy využívají kromě U-pinu i své vlastní systémy, například firma Neil Pryde používá MXT pin, který na první pohled vypadá podobně jako US-pin, ale je stejně jako U-pin vybaven jedním tlačítkem, které umožňuje připojení a odpojení nástavce od kloubu.

Připojení baseplate k plováku

Většina baseplate je opatřena jedním šroubem a t-maticí (matice ve tvaru obráceného “T”). Toto provedení se nazývá Single Bolt. Některé baseplate desky pak mají 2 šrouby a 2 t-matice. Tato konstrukce nabízí nejpevnější a nejspolehlivější způsob připojení baseplate k plováku a nazývá se Double Bolt. Nevýhodou je vyšší hmotnost a pomalejší upevnění. Z tohoto důvodu se používají spíše u klobů určených pro půjčovny a školy, které obvykle mívají baseplate oddělitelnou od kloubu a baseplate zůstává upevněna v plováku i po ukončení jízdy. Další nevýhodou systému dvojitých t-matic je také omezený rozsah možnosti posunutí kloubu v pojezdu plováku. V neposlední řadě klouby se 2 šrouby nelze logicky použít u nafukovací boardů, které mají místo klasické kolejnice pro uchycení kloubu pouze jediný inzert.

single vs double bolt

Bezpečnostní mechanismy

Situace, kde se board a oplachtění ve vodě oddělí je velmi riziková a může být až život ohrožující, zejména v okamžiku, kdy surfaři po prasknutí kloubu odplave windsurfingový plovák. Z tohoto důvodu mají moderní klouby bezpečnostní prvky, které drží plovák a oplachtění pohromadě v případě selhání (přetržení) kloubu.

Klouby  v provedení PowerJoint / Boge a klouby s kardanovým mechanismem jsou vybaveny bezpečnostním popruhem který zabraňuje oddělení spodní a horní části kloubu v případě přetržení powe/boge joint dílu. Tendon klouby jsou podobně zajištěny bezpečnostním lankem z polyesteru nebo dyneema®. Díky těmto bezpečnostním prvkům může jezdec nouzově doplout ke břehu. Taková jízda sice může vést k poškození plováku, ale důležitější je v těchto situacích zdraví jezdce.

Životnost kloubu a jeho opotřebení

Všechny klouby podléhají opotřebení. Důrazně doporučujeme, abyste si zkontrolovali svůj kloub ještě před každou jízdou.

Powerjoint klouby lze snadno zkontrolovat: stačí je ohnout různými směry a vizuálně zkontrolovat známky opotřebení nebo poškození. Pokud je guma natržená,  nebo ztrouchnivělá, či vykazuje  známky rozdělení, doporučujeme výměnu.

Při výměně powerjoint / bogejoint kloubu může být někdy nesnadné povolit šroub, který spojuje gumový díl se základnou, či na vrchní straně s pin mechanismem. V takovém případě může pomoci zahřátí fénem, či horkovzdušnou pistolí, které dokáže usnadnit demontáž tím, že rozbije vazby lepidla uvnitř kloubu.

Při kontrole tendon kloubů je postup podobný - je ohnout různými směry a vizuálně zkontrolovat známky opotřebení nebo poškození. Zvláštní pozornost doporučujeme kontrole otvorů v horní i spodní části tendonu skrze které jej šrouby upevňují na horní a dolní části baseplate. Protože je obtížnější  u tendonů zjistit opotřebení, je vhodné měnit tendon peventivně každou sezónu, nebo po 120 hodinách používání.