10.02.2025
Kloub je pro windsurfing malou, ale naprosto stěžejní součástkou, bez které by windsurfing nebyl tím, čím je. Bylo to právě unikátní kloubové spojení mezi oplachtěním a plovákem, které definovalo windsurfing jako unikátní jachetní disciplínu.
Windsurfingový kloub umožňuje jezdci využít síly větru generované plachtou a transformovat ji na plovák, který je díky tomu uveden do pohybu. Jedná se o pružnou součást, která umožňuje nakláněním a rotací oplachtění ovládat směr jízdy. Protože je kloub při jízdě velmi zatěžován, musí samotné provedení být dostatečně pevné a odolné.
Technicky je spojení vyrobeno s použitím gumového špalíčku ve tvaru přesýpacích hodin (power joint), pružného plastového čepu (boge joint), či kardanového mechanismu (cardan joint). Všechny uvedené mož nosti skýtají různé výhody i nevýhody a jsou většinou voleny dle požadavků jezdce.
V moderní epoše windsurfingu je většinou pod pojmem kloub označován celý mechanismus zahrnující základnu (baseplate), která se opírá o palubu plováku a prostřednictvím šroubu s „T“ matkou vytváří pevné spojení s plovákem. Na základně je osazen samotný kloub a na jeho vrchní straně je pak osazen mechanismus zajišťující spojení s tzv. patou kloubu, která realizuje spojení se stěžněm.
Samotný kloub bývá většinou z bezpečnostních důvodů opatřen ještě bezpečnostním popruhem, či provázkem, který v případě přetržení powerjoint, či bogejoint kloubu udrží nouzově spojení mezi plovákem a oplachtěním a jezdec se tak může bezpečně dostat na břeh.
Jak již bylo zmíněno výše, používají se 2 základní mechanismy spojení mezi kloubem a patou, resp. patou integrovanou v nástavci. V Evropě je nejvyužívanější systém s ocelovým čepem (U pin, nebo také Euro pin). Čep z nerez oceli má na konci zápich (drážku po obvodu), který pomocí západky v patě a tlačítkového mechanismu umožňuje pevné a snadné připojení a rozpojení kloubu s patou. V zámoří je rozšířenější systém založený na dvojici ocelových pinů, které přes pružinu zapadnou do otvorů v patě (US pin) a uvolnění je realizováno zmáčknutím obou pin.
Klouby Powerjoint a Bogejoint mají ohybový mechanismus vyrobený z pružné gumy ve tvaru přesýpacích hodin. Tyto klouby výborně tlumí vertikální rázy při jízdě v čopech, nebo po skocích. Jejich nevýhodou je nežádoucí větší boční vychýlení při zátěži. Powerjoint je levnější napodobeninou původního o něco dražšího kloubu Bogejoint, který je produktem automobilového průmyslu, kde se podubné produkty používají jako tzv. silentbloky. Funkčně ani rozměrově mezi oběma typy není žádný rozdíl.
Tendonové klouby jsou tužší a mají menší tendenci k bočnímu pohybu, takže je snazší udržovat základnu kloubu (baseplate) na středové ose boardu, což snižuje nežádoucí pákové síly na pojezd kloubu (masttrack). Díky tuhosti je také pocit z jízdy přesnější a přímější. Ohyb je realizován pomocí válečku z pružné hmoty (tendon), který má menší průměr oproti systému Powerjoint. Tendon má na obou stranách otvory pro šrouby kterými je spojen s baseplate a pin mechanismem.
Tyto klouby mají otočný kardanový mechanismus, jehož hlavní devizou je dlouhá životnost, která je dána tím, že kloub se při ohybu otočí a ohne v kardanovém mechanismu, takže není namáhán permanentně tak, jak je tomu u výše popsaných kloubů. Ze stejného důvodu je proto skvělou volbou i pro nafukovací WindSup bordy, které místo pojezdu používají kovový inzert, který je klouby systémů power / boge joint i tendon joint trvale namáhán a hrozí tak jeho vytržení z boardu. Nevýhodou kardanových kloubů je vyšší výška.
Výška kloubu má významný vliv na výkon celého oplachtění a také na stabilitu při jízdě. Ve zkratce se dá říci, že je výhodné, je li spodní lem oplachtění co nejblíže k palubě plováku. Plachta pak je tzv. „zavřená“ nad plovákem a vytvoří pro působení větru s plovákem jednolitý monoblok. Druhou výhodou nižšího kloubu je níže položené těžiště, které má pozitivní vliv na stabilitu jezdce při jízdě i během manévrů. Toto vše platí zejména pro disciplíny slalom a wave, naopak pro běžný freeride, či rekreační windsurfing není větší výška kloubu příliš podstatná.
Pro připojení pin systémů (U-pin / US pin) se obvykle používá nerezový závitový trn, který je na jedné straně našroubován do kloubu a na druhé do pinu (U-pin), či do pin základny (US pin). Pro Tendonové klouby existují také jednodílné koncové díly, kde je U-pin zcela integrován. To je považováno za nejpevnější a nejodolnější řešení.
U-PIN
V Evropě nejvyužívanější systém s ocelovým čepem (U pin, nebo také Euro pin). Čep z nerezové oceli má na konci zápich (drážka po obvodu), který pomocí západky v patě a tlačítkového, či v některých případech zatahovacího mechanismu, umožňuje pevné a snadné připojení a rozpojení kloubu s patou.
US-PIN
V zámoří je rozšířenější systém založený na dvojici ocelových pinů, které přes pružinu zapadnou do otvorů v patě (US pin) a uvolnění je realizováno zmáčknutím obou pinů.
Některé firmy využívají kromě U-pinu i své vlastní systémy, například firma Neil Pryde používá MXT pin, který na první pohled vypadá podobně jako US-pin, ale je stejně jako U-pin vybaven jedním tlačítkem, které umožňuje připojení a odpojení nástavce od kloubu.
Většina baseplate je opatřena jedním šroubem a t-maticí (matice ve tvaru obráceného “T”). Toto provedení se nazývá Single Bolt. Některé baseplate desky pak mají 2 šrouby a 2 t-matice. Tato konstrukce nabízí nejpevnější a nejspolehlivější způsob připojení baseplate k plováku a nazývá se Double Bolt. Nevýhodou je vyšší hmotnost a pomalejší upevnění. Z tohoto důvodu se používají spíše u klobů určených pro půjčovny a školy, které obvykle mívají baseplate oddělitelnou od kloubu a baseplate zůstává upevněna v plováku i po ukončení jízdy. Další nevýhodou systému dvojitých t-matic je také omezený rozsah možnosti posunutí kloubu v pojezdu plováku. V neposlední řadě klouby se 2 šrouby nelze logicky použít u nafukovací boardů, které mají místo klasické kolejnice pro uchycení kloubu pouze jediný inzert.
Situace, kde se board a oplachtění ve vodě oddělí je velmi riziková a může být až život ohrožující, zejména v okamžiku, kdy surfaři po prasknutí kloubu odplave windsurfingový plovák. Z tohoto důvodu mají moderní klouby bezpečnostní prvky, které drží plovák a oplachtění pohromadě v případě selhání (přetržení) kloubu.
Klouby v provedení PowerJoint / Boge a klouby s kardanovým mechanismem jsou vybaveny bezpečnostním popruhem který zabraňuje oddělení spodní a horní části kloubu v případě přetržení powe/boge joint dílu. Tendon klouby jsou podobně zajištěny bezpečnostním lankem z polyesteru nebo dyneema®. Díky těmto bezpečnostním prvkům může jezdec nouzově doplout ke břehu. Taková jízda sice může vést k poškození plováku, ale důležitější je v těchto situacích zdraví jezdce.
Všechny klouby podléhají opotřebení. Důrazně doporučujeme, abyste si zkontrolovali svůj kloub ještě před každou jízdou.
Powerjoint klouby lze snadno zkontrolovat: stačí je ohnout různými směry a vizuálně zkontrolovat známky opotřebení nebo poškození. Pokud je guma natržená, nebo ztrouchnivělá, či vykazuje známky rozdělení, doporučujeme výměnu.
Při výměně powerjoint / bogejoint kloubu může být někdy nesnadné povolit šroub, který spojuje gumový díl se základnou, či na vrchní straně s pin mechanismem. V takovém případě může pomoci zahřátí fénem, či horkovzdušnou pistolí, které dokáže usnadnit demontáž tím, že rozbije vazby lepidla uvnitř kloubu.
Při kontrole tendon kloubů je postup podobný - je ohnout různými směry a vizuálně zkontrolovat známky opotřebení nebo poškození. Zvláštní pozornost doporučujeme kontrole otvorů v horní i spodní části tendonu skrze které jej šrouby upevňují na horní a dolní části baseplate. Protože je obtížnější u tendonů zjistit opotřebení, je vhodné měnit tendon peventivně každou sezónu, nebo po 120 hodinách používání.