19.08.2025
O dojmy z krátkého rekordu i celých rychlostních závodů jej v rozhovoru požádal šéf týmu Gaastra / Tabou – Matt Pritchard.
CB: Když poprvé vidíš ten úžasný kanál, jde z něj hrůza! Není široký, ale ještě horší je dojezd, kde musíš z plné rychlosti zastavit asi na 80 metrech. Potom, jízdu za jízdou už jsem se cítil jistěji a dovolil si jet plnou rychlostí. Každý den máš okolo 30 až 45 minut, kdy jsou ideální podmínky (minimální čopy, optimální úhel větru a jeho síla), ale nevíš dopředu, kdy to bude. Takže musíš být připraven se vším vybavením a jezdit jízdu za jízdou cca mezi polednem a šestou hodinou odpoledne, abys ten správný moment neprošvihl. Na konci dne jsem opravdu vyčerpán z toho strachu, sluníčka, větru a nonstop ježdění.
MP: Jsi v této rychlostní hře poměrně nový. Možná to vypadá docela snadno jen jezdit tam a zpět jak nejrychleji člověk dokáže, ale vím, že to v reálu tak snadné není. Co děláš ty, resp. jak se připravuješ na takový závod a co ses musel naučit, abys byl takhle dobrý?
CB: Snažím se být rychlý už od té doby, co jsem začal surfovat. Můj první světový závod byl Speed na Fuerte v roce 2005! Ve windsurfingu potřebuješ dlouhou dobu trénovat a závodit než se to odrazí do reálných výsledků. Je to dlouhá cesta a jsem šťastný, že se mi podařilo už slušný kus ujít. Je fajn vidět lidi z celého světa, jak sledují závod, posílají nějaké emaily a komentáře, povzbuzují tě a motivují. Ověřil jsem si, že mohu být na špici, ale stále platí, že velcí jezdci jsou velcí jezdci! Být dobrý v jednom dni, v jednom závodě je hezké, ale být dobrý na konci sezóny, v celkovém hodnocení, to už chce hodně námahy a úsilí.
MP: Jak se ti podařilo pokořit světový rekord? Pověz nám své dojmy a popiš, jak se vše událo.
CB: Abych předešle nějakým nedorozuměním – jediný opravdový světový rekord je mezi dvěma bójemi vzdáleným od sebe 500 metrů, při jízdě kontrolované oficiálními lidmi. Rekord držel Antoine a já mu ho uzmul jen na chvíli cca před týdnem. Za 20 minut si ho ale Antoine vzal zpátky. Takový je holt život, ale jsem rád, že jsem byl chvíli ve hře, tím spíše, že nemám 2 metry a 110 kilo.
Téměř všichni jezdci dnes používají GPS i při tréninku pro měření a zaznamenávání rychlosti. Je to perfektní nástroj, který ti umožní den po dni zvyšovat rychlost. Nejlepší rychlost, jakou jsem zaznamenal, byla 53.71 uzlů. Jsem docela spokojený, i když to není zas tak moc, aby se o tom mělo hodně mluvit. Zhruba 90% windsurferů i těch, kteří nejsou profesionály používá GPS. Můj cíl je být rychlý na tom oficiálním měřeném 500 m úseku. Myslím, že pokud bude trochu víc foukat, dosavadní čísla budou ještě někým vylepšena. A také jsme s Antoinem udělali rekord na tandemu! Je to docela šílenej projekt, protože na tom velkém boardu vypadá kanál ještě menší. Musím plně důvěřovat Antoinovi, protože pokud se rozbijeme, já jsem vepředu! Jsem si jist, že i na tandemu dokážeme překonat hranici 40 uzlů, ale potřebovali bychom trochu víc vody, protože na konci je aktuálně pro tandem velmi mělko.
MP: Jak dlouho trvají závody?
CB: Závody se konají v období jednoho měsíce. Je to dost dlouho, ale je to nutné, aby se zajistily ideální podmínky. Během 2 týdnů jsme zlepšili rychlost několikrát, hlavně díky tomu, že jsme byli čím dál zkušenější, měli vyladěnější vybavení a také jsme měli více větru. Plánoval jsem tu být 3 týdny, ale pravděpodobně zůstanu ještě týden navíc, ačkoli mě to stojí hodně peněz.
MP: Můžeš se s námi podělit o to, jaký je to pocit, jet po vodě rychleji než 50 uzlů? Co nějaké karamboly? Pověz nám o těch nejlepších.
CB: Vítr je tady silný, ale nefouká víc než nějakých 45 uzlů, takže nejdůležitější je chytit konstantní vítr na celých 500 metrů a nedělat chyby (jako je moc zatížená záď boardu, či příliš otevřená plachta). Nejsme tady tolik přeplachtěni, takže jde o to najít kompromis mezi skluzem a silou. Když jedeš dobrou jízdu, okamžitě to pocitově poznáš. A většinou je to jízda, kdy nejvíc fouká. Jet nad 50 uzlů samo o sobě tak strašidelné není, děsivější je, když se snažíš jet blíže návětrnému břehu, kde je nejhladší voda. Břeh není rovný a tak jsi někdy fakt blízko… A k tomu vítr vždycky o něco poleví, když to nejméně potřebuješ. Takže o karambolech musíš přemýšlet pořád a být na ně připraven. Je to součást téhle hry.
MP: A co vybavení? To je pravděpodobně nejvíce diskutovaná otázka s ohledem na rychlost. Jaké vybavení jezdíš a do jaké míry je odlišné od toho, které používáš při běžných závodech PWA?
CB: Vybavení je skutečně důležité, tím myslím, že musím zvolenému vybavení stoprocentně věřit. A teď to neříkám z marketingových důvodů, prostě jsem si zcela jistý, že mé vybavení je skvělé. Board šejpoval Fabien Vollenweider, je rychlý a bezpečný. Testovali jsme dlouhou dobu a nyní čísla, výsledky i pocity ukazují, že společně postavili výborný board pro tento účel. Co se týká plachet, tak nejlepší jízda se mi povedla s prototypem slalomového Vaporu 2013 o velikosti 5.6. Je to nejnovější plachta, která byla již finálně schválena Rossem Williamsem pro ostré použití v závodech PWA 2013. Jasně, speed je něco jiného než slalom, ale když máš dobrou plachtu, budeš rychlý. Také bych chtěl poděkovat Peteru Munzinglerovi , který byl vždy připraven odpovídat na dotazy týkající se vyladění a natrimování plachet.
Je opravdu příjemné vidět, že skutečná práce při testování se vyplatí víc než nějaké marketingové kecy. V této disciplíně v podstatě neexistují žádná omezení a na některých vylepšeních stále pracujeme. Velký pokrok zaznamenaly ostruhy, které díky asymetrickému designu umožňují použít výrazně menší velikosti. Nyní tak speed jezdím na 20 cm ostruze ve srovnání s 25 sm flosnou, kterou jsem používal před pár lety.
MP: Závodíš raději ve slalomu, nebo ve speedu a proč?
CB: Hmm... Mám rád obě disciplíny speciálně pokud je hodně větrno. Speed je více takový příjemný bonus po dlouhé sezóně. Ale mám rád slalom, protože úroveň je zde velmi vysoká a musíš být opravdu dobrý, pokud chceš po sezóně myslet na nějaké slušné celkové umístění.
MP: Díky za tvůj čas, gratulace k rekordu a hodně štěstí do dalších pokusů.
CB: Díky! Hlavně budu sledovat čopy, abych nechytil na kanále nějaký spin-out.
Video: