FANATIC   |  F2   |  TABOU   |  GAASTRA   |  MAUI SAILS   |  SIMMER   |  VANDAL   |  GAASTRA KITE   |  UNIFIBER   
imgimgimgimgimgimgimgimgimgimg
Akce týdne


Aktuálně

Stará se o vás

Pavel Šeba
SKYPE: Skype Me
Email: surfcentrum@fanatic.cz




Všeobecné informace




Počasí a webkamery




 Interview s Fanatic brand manažerem - Craigem Gertenbachem

Brand manažer Fanaticu Craig Gertenbach začínal svoji kariéru jako PRO jezdec v PWA, pak se podílel na R&D a spolupracoval s předními světovými designéry, než zakotvil v managementu. Je respektován ve sportu pro svůj smysluplný přístup a stále jezdí na vysoké úrovni, ačkoli se snaží balancovat svůj čas věnovaný rodině a hektickou práci u špičkové windsurfingové společnosti.

Jako windsurfer Craig ví, jak důležité je být na vodě a považuje to za zásadní i z pozice ředitele. Každých pár týdnů tak vymění vymění kancelářskou práci za stolem za cestování, testování nových boardů, mítinky s týmovými jezdci, distributory a windsurfingový životní styl, který je pro značku Fanatic stěžejní.

Poté co ve svých dvaadvaceti letech opustil rodnou Jižní Afriku hodně cestoval a má tak velmi komplexní pohled na sport, svět a život a zároveň v sobě uchovává touhu podnikatele uspět ve zvoleném oboru. Jako světoobčan nyní spokojeně žije ve své adoptivní vlasti – Německu. Jeho manželka Karin pracuje rovněž pro Fanatic, na pozici ředitelky marketingu a společně tak udržují Fanatic na pozici jedné z nejpřednějších značek v oboru, známé pro úspěšné designy boardů i schopnost vychovávat talenty světového šampionátu ve Fanatic týmu. V týmu v jejich kanceláři je ve vzduchu cítit klidné sebevědomí a zároveň vzrušení z toho, jak se začíná formovat nová řada produktů.

Přinášíme vám obsáhlý rozhovor s Craigem pro Finna Mullena z anglického Windsurf magazínu.

FM – V loňském roce došlo k zásadním politickým změnám v Evropě i po celém světě. Vypadá to jako nejisté časy pro mnoho odvětví, přestože windsurfing je silný, jak vidíš Fanatic po dalším roce?

CG – Jistě, jsou to náročné hospodářské i politické časy, nicméně naši zákazníci si stále chtějí užívat svůj volný čas a investice do windsurfingu co možná nejvíce, takže vidím tohle období podobně jako to uplynulé. Možná bychom za tím mohli vidět i něco dobrého, kdo ví, chci zůstat pozitivní. Loni jsme měli dobrý rok, a to i přes ekonomické výzvy, a proto budeme pokračovat v práci a budeme co nejvíce inovovat, s co nejúčinnějším využíváním zdrojů!

FM – Jaké predikce používáte k posouzení trhu? Snažíte se vést své zákazníky, nebo vedou oni vás?

CG – Obecně se snažíme posbírat co možná nejvíce zpětných ohlasů od našich zákazníků, z fóra, ION klubu a dalších center. To vše nám poskytuje hodnotný feedback k našim produktům a potřebám zákazníků. Takže na jedné straně jsme my vedeni svými zákazníky a jejich potřebami, na druhé musíme myslet dopředu, na to, co možná budou potřebovat v budoucnu. Boardy, jako STUBBY nebo BLAST, jsou skvělými příklady, speciálně se super ohlasy od průměrných zákazníků na modely FREEWAVE a BLAST, které používají tento koncept.

FM – Plovák STUBBY úplně změnil hru ve své kategorii – jak byl komerčně přijat a jakou zpětnou vazbu jste dostali?

CG – Je to opravdu osvěžující vidět vzrušení, když je na trh uvedeno něco "úplně nového", to momentum  a obraz, který to přináší značce, je obrovský. A vrací lidem nadšení ze sportu. Obzvláště v kategoriích wave / freewave a freeride bylo dění v posledních několika letech tak trochu utichlé, koncept STUBBY přinesl těmto segmentům nový život a tyto produkty opět probudil. Komerčně to byl velký úspěch všude kolem, ale ještě důležitější je, že boardy se prodávají v obchodech a zákazníci jsou nadšeni. Jak hodně cestujeme, já, Dani (Aeberli, produktový manažer), Klaas (Voget, marketingový ředitel / vedoucí týmu Wave R & D) setkáváme se s velice spokojenými zákazníky a sdílíme jejich nadšení z těchto nových produktů a vidíme je mnohem víc motivované pro  windsurfing!

FM – Konstrukce windsurfingových boardů se v posledních letech moc neměnila, vidíte, nebo hledáte nějaké nové technologie, které by změnily výrobní proces?

CG – Zvenčí to tak vypadá, že se toho v posledních letech moc nezměnilo, ale takříkajíc po povrchem se toho změnilo hodně. Například náš exkluzivní materiál Carbon Innegra, či naše LTD freeride řada, která nabízí vysokou tuhost a nízkou váhu za rozumnou cenu. Takže myslím, že to sice nejsou masivní kroky na které se díváme, ale spíše menší progresivní krůčky, takže zákazník, který si pořídí nový plovák každých 3 – 5 let rozhodně může vidět změny – v tvarech, vzhledu i materiálech.

FM – Vaše špičkové produkty mají skvělou reputaci, jak přenášíte tyhle designy k průměrným uživatelům?

CG –  S tak malým a kompaktním týmem - Sebastian, Klaas, Daniel, já a pár dalšími jezdci se neztratí ani nezapadne  žádný vstup. Takže bylo pro nás snadné využít Klaasových zkušeností s projektem STUBBYy, abychom jej přesunuli přímo na koncepty FREEWAVE nebo BLAST. Podobně naše plováky  FALCON často dodávají poznatky pro náš další sortiment jako je GECKO, atd. Dokud informace zůstanou v poměrně kompaktní skupině a budou pravidelně sdíleny, mohou být užitečné. Můžeme si sami užívat waveriding, nebo slalom, ale vyvíjíme i freeride boardy, či produkty pro začátečníky, ve spolupráci s ION centry a jejich běžnými zákazníky již více než 20 let, takže mám pocit, že už víme, co průměrný zákazník potřebuje.

FM – Kde je trh právě teď?

CG – Trh je velmi podobný, jaký býval. Slalom zaznamenal velký comeback, což je pozitivní. Naše boardy se aktuálně prodávají velmi dobře napříč celou kolekcí, což je velkým komplimentem pro náš designový a vývojářský tým, který ukazuje kompetenci a konzistenci. Největšími trhy jsou stále Německo a Francie, následovány podobně velkými odbytišti jako je Velká Británie, Itálie, Benelux, USA atd.; vidíme také nárůst na některých menších trzích.

FM – Hraješ ve více rolích – jsi otec, manažer, tester, windsurfer, jaké jsou tvé tipy jak to vše časově zvládnout?

CG – Když jsem v Německu, začínám už brzy ráno, okolo půl osmé, což je docela dobrý čas na vyřízení spousty mailů a dalších věcí, dříve než naše  B&M kancelář začne bláznit. Snažím se to takhle opakovat i na cestách, takže tuhle část práce mám alespoň pár hodin pod kontrolou. Jsem docela flexibilní i během dovolené, či pracovních cest, takže na maily neodpovídám jen pár dní o Vánocích. Zbytek roku, včetně víkendů a večerů jsem online a snažím se odpovídat co možná nejdříve. To je pro mne nejúčinnější cesta, jak se vyhnout nějakým upomínkám, či si nechat utéci nějaké příležitosti.

Během testování, či focení se snažíme pracovat kontinuálně, pokud je nějaká přestávka, tak ji trávím u počítače, nebo se starám o další obchodní záležitosti. Dovolená je pro docela dobrá, protože všichni členové rodiny jsou windsurfeři, takže spousta test tripů může být kombinována s dovolenou, moje děti jsou dokonce na našich fotkách.  Tip k organizaci času? Dělat věci raději hned než později, nastavit si priority a delegovat či sdílet odpovědnost s týmem podle individuálních schopností a silných stránek lidí v týmu. Mám to štěstí, že nemusím strávit moc času řízením svého týmu, všichni vědí, co dělat a tak jen asistuji v různých odděleních a mohu se zaměřit na prodej a vedení značky.

FM – Pro hodně lidí by byla práce u windsurfingu splněním snu, jaká je realita?

CG – Možná ano, ale obnáší to hodně práce v kanceláři, cestování, což je méně zábavné, než se na první pohled zdá, jste často odloučený od rodiny, což není zrovna skvělé. Ale obecně jsem velmi šťastný za svůj životní styl a nestěžuji si, pokud na něco, tak by bylo fajn trávit v zimě trochu méně času v Německu a trochu více doma v Cape Townu.

FM – Prošels velmi unikátní cestou k současné práci, přerodem od špičkového PRO jezdce a testera, v manažera. Vzhledem k tomu, že každý nemůže být špičkovým jezdcem, jakou radu bys dal někomu, kdo by chtěl pracovat v tomto odvětví?

CG – Není to zase tak unikátní, Svein / Starboard, Roberto / RRD, Patrice / Exocet a pár dalších prošlo podobným vývojem. Existují samozřejmě různé způsoby, jak se dostat do podnikání, ale zkušenosti v některé oblasti sportu jsou velmi užitečné, pokud se jedná o maloobchod, vývoj produktů nebo design. A být realistický ohledně velikosti sportu a toho, co jste schopni dosáhnout v kariéře v průmyslu, to je také velmi důležité!

FM – Úspěch je něco, o co značka usiluje ať už jde o návrh nových produktů, nebo sportovní výsledky, existuje nějaká věda, motivační technika, mantra, nebo kultura, kterou uplatňujete?

CG – Používáme běžný management koučink, ale neřekl bych, že by to něco zásadně měnilo na tom, jak věci děláme. Jsme tady všichni velmi ctižádostiví lidé, já Sebastian, Daniel, Klaas nebo Karin, všichni jsou velmi nadšení pro značku, všichni chtějí být nejlepší, ať už co se týká produktů, marketingu, nebo prodeje. A předpokládám, že to je tou přirozenou firemní kulturou, protože všichni děláme sport na 100 %, jak v práci, tak ve volném čase.

Klaas Voget, Craig Gertenbach, Nick Baker, Danni Aeberli

FM – Jste známí vyhledáváním a péčí o talenty, když najímáte nového týmového jezdce, co hledáte?

CG – V současnosti je fajn, že tu mám Klaase a Daniela, kteří nabírají nové jezdce z popředí slalomu a waveridingu, oni také hledají skutečné týmové hráče – máme rádi skromnější jezdce kteří jsou schopni špičkových výkonů, jsou spokojeni sami se sebou a nemají vysoké ego. Snadno přístupné kluky, které můžu poslat kamkoli a udělají dobrý dojem na každého, s kým se střetnou. To je stejně důležité jako výsledky, ne-li důležitější.

FM – Mladý jezdec k vám přijde, že chce být profi jezdcem, co mu řeknete?

CG – Obvykle jim říkám, ať si nastaví realistické cíle, začnou od lokálních závodů k národním mistrovstvím a až pak to zkusí na mezinárodní scéně, ať už se jedná o závody samotné, či práci s médii. Ať se ujistí, že 50 % času věnují marketingovým aktivitám, nejen samotnému windsurfingu. To je dnes mnohem snazší, alespoň pokud jde o sociální média, videa, on-line magazíny, Instagram atd., než se snažit dostat se do klasických časopisů. A co je nejdůležitější, podívat se po sponzorech mimo odvětví, s nimiž můžete pracovat, abyste měli pro svou značku význam, měli dlouhodobě udržitelné sponzory. A moje oblíbená rada, nezapomeňte si to užít, to budou nejlepší roky vašeho života, bez ohledu na výsledky, příjmy nebo slávu!

CG – Udrželi jste si některé z nejlepších světových jezdců díky dlouhodobým vztahům ke značce – jak je udržujete a jak se vyrovnáváte se ztrátou nějakého jezdce?

CG – Snažíme se ke každému z našich jezdců přistupovat s podobným respektem a podporou, aby se ujistili, že jsou součástí rodiny. Je zřejmé, že někteří by mohli vydělat více, snažíme se ovšem nemít velký rozdíl mezi úrovněmi podpory a rozhodně se hodně snažíme ukázat co nejvíce jezdců na našich mediálních kanálech. Myslím, že je to velmi oceňováno a první věc, kterou noví jezdci komentují při vstupu do našeho týmu / žádají o přijetí na palubu. Ztráta jezdců není nikdy dobrá, zvlášť pokud jsou se značkou delší dobu, vezměme například Mattea, vzali jsme ho z top 20 jezdců a postavili na pódium, do 2 let jen těsně pod světový titul. Stejně jako Brawzinho, ale musíte občas přijmout, že někdy kluci prostě mají lepší šance u jiných značek, a tak plně využijí své finanční odměny a pokračují dál. Nemá smysl být negativní, snažím se o dobré vztahy se všemi našimi bývalými jezdci, všude tam, kde je to možné, blahopřát jim k jejich úspěchům / kariéře - windsurfingové odvětví je velmi malé. Cestuji hodně po závodech, nemám rád negativní energii kolem, život je na to příliš krátký.

FM – Fanatic má velmi nápadnou "týmovou" kulturu, skoro jako rozšířená rodina – je přirozená, nebo záměrná?

CG –  Je tvořená záměrně, ale abych byl upřímný, přichází přirozeně, když si vybíráte správné lidi se kterými budete pracovat. Například u nás v kanceláři – jdu rozbalovat nové boardy a testovat s Danim, Klaasem, nechci to přenášet jen na ně a vytvářet kulturu - my versus oni. Totéž při focení. Victor je světový šampion a jde s námi v 35°C horku rozbalovat 50 plováků, stejně tak já, Dani nebo Adam, žádné stížnosti. To je typ postoje, který nám pomáhá spojit celou skupinu dohromady. Plus samozřejmě skutečnost, že spolu můžeme surfovat v podobných podmínkách, na poměrně vysoké úrovni, pomáhá mezi všemi vytvářet vzájemný respekt a vede k spoustě skvělých vzpomínek, které sdílíme.

FM – Jak důležité jsou z tvého pohledu závody?

CG – Bez závodů by toho bylo velmi málo pro naše windsurfingová média o čem by mohla informovat a nižší šance vidět své hrdiny na vodě. Ale také národní, či lokální závody jsou důležité aby udžely živou komunitu v našem sportu, což bylo největším problémem uplynulých 20 let – mnoho lidí jezdilo samotných a pak vás to, dříve či později, začne nudit a ztrácíte zájem. Takže myslím, že jsou závody velmi důležitou částí našeho sportu, jak na nižší, tak na špičkové úrovni.

FM – Potřebujeme něco změnit na formátu závodů?

CG –  Ve freestyle myslím, že by snad měli zkusit jednodušší formát, aby byl více přátelský k divákům, na druhou stranu nemám ponětí o tom, jak se jmenují triky ve snowboardingu nebo skateboardingu, ale stále je opravdu rád sleduji, to samé mám ve freestyle windsurfingu, kde jsem bezradný až u 50 % triků. Slalom je právě teď skvělý, chtěl bych jen vidět několik různých kratších kurzů, které více upřednostňují taktiku a halzy, to se ale nyní v PWA zlepšuje.  Wave, tady, abych byl upřímný, jediná věc, kterou potřebujeme, je více závodů. Je to stále stejný příběh, chcete kvalitní rozhodčí, média, bezplatné ubytování, ceny, ale to vše stojí peníze. Pokud chcete jen skvělé lokality a jste ochotni obětovat vše ostatní a ne být opravdu udržitelní, pak jděte na formát menších závodů. Myslím, že lidé silně podceňují, jak dobrý je současný formát PWA,  jak silná je Tour - jen proto, že je někdy příliš málo závodů. Podívejte se na nepořádek v soutěžích SUP a Kite Pro tour oproti mnohem menšímu sportu - windsurfingu. PWA může být opravdu pyšná na práci, kterou dělá, a na tom, co sportovcům nabízí. Dobré podmínky a lokality vám nepomáhají, pokud jen vynakládáte peníze na závody a nevytváříte něco udržitelného.  ​​To je dobré pro IWT, kde se obecná koncepce liší od PWA, ale není to profesionální windsurfing.

FM – Chybí ti závody?

CG – Užil jsem si jich hodně v prvních letech a pak se rozhodl dát si soutěžní pauzu, abych mohl jít dál ve své kariéře. Poslední 2 roky jsem závodil v jihoafrickém slalomovém mistrovství v Langebaanu, čistě jen pro zábavu a loni jsem získal titul, 20 let po skončení kariéry! Máme tu teď pěknou slalomovou scénu, v SA,  se spoustou lidí, kteří se dostali zpět do windsurfingu a spoustu zábavných slalomových akcí; to je to, co bychom chtěli vidět více a všude.

FM – Jezdíš na vysoké úrovni ve slalomu i ve vlnách, jak se udržuješ fit pro windsurfing, když současně trávíš tolik hodin v kanceláři?

CG – Na vysoké úrovni pro můj věk – abychom byli přesnější. Dělám mix všeho, běhám, jezdím na kole, trochu posilovny v zimě, nerad jen tak sedím, potřebuji sám sebe nějak motivovat po dlouhém dni v kanceláři, jako každý druhý. Mixuji víc různých aktivit, sporty jako je snowboarding, pádlování atd, tak aby se ze sportu nestala rutina. Jak člověk stárne, ví, jak je windsurfing vyčerpávající a tak je rozhodně lepší se fyzicky připravit jak je to jen možné.

Craig Gertenbach wave

FM – Fanatic byl pár posledních let blízko slalomovému světovému titulu – co jsi poradil Pierrovi a je něco na čem jste pracovali pro sezónu 2017?

CG – V roce 2015 měli Pierre i Matteo nesmírnou smůlu, že nemohli získat celosvětový titul, každý z nich vyhrál 2 ze 6 závodů. V loňském roce Pierre byl také trochu nešťastný z několika závodů, ale Matteo jistě dal Sylt a zasloužil si titul. Nikdy jsem nevyvíjel příliš velký tlak na náš tým, pokud jde o výsledky, ale dívám se na to, ať už živě, nebo na streamu, někdy mám nějaké drobnější tipy nebo rady. Nic zvláštního, ale např. Pierre se v některých závodech spoléhal až příliš na rychlost a byl na startu až moc konzervativní, ví to stejně jako já a myslím, že letos při startech trochu víc riskuje.  Kromě toho se kluci trénovali tvrdě a myslím, že to je velmi vzrušující rok ve všech disciplínách, úroveň je opravdu vysoká!

FM – Victor i Golllito měli loni neuvěřitelný rok, říkají že obhájení titulu je vždycky nejtěžší – jakou radu od vás dostali?

CG – Jak Victor, tak i Gollito jsou opravdu velkými závodníky, skutečnými profesionály, takže je těžké jim dát nějakou radu, oba vědí, co potřebují k tréninku a jak dát vše dohromady. Opět zde bude zajímavé vidět, kdo je může v roce 2017 sesadit z trůnu, a to jak ve vlnách, tak u  freestyle, kde je  tento rok méně závodů, nebude tam žádný prostor pro chyby. Konzistence a kondice budou klíčové. Na úrovni, která je tak obtížná v obou disciplínách, mezi špičkovými soupeři, vyhrají kluci, kteří jsou připraveni riskovat trochu víc.

FM – Každý rok hodně cestuješ a každý rok se vracíš do svého rodiště v Jihoafrické republice, jak vidíš svou zemi když se vracíš domů?

CG – Těžká otázka. Miluji svoji zemi a jsem tam rád. Na druhou stranu, pokud otevřeš noviny nebo sleduješ politické a sociální problémy, kterým tam čelí skuteční obyvatelé každý den, je to úplně jiný svět, než jaký vidí evropský windsurfingový kluk, když tu je. Je to jen taková škoda, že příležitost sjednotit a obnovit zemi nebyla využita, místo toho se společnost stává ještě více rozdělenou a 90 % lidí nepociťuje zlepšení, v jaké doufali, tolik let. Pořád doufám, že to nějak vyvine, protože bych rád se rád vracel a trávil tam více času i v budoucnu.
 

FM – Jako člověk který se přestěhoval do Evropy -  jak jsi přivykl na evropský život a windsurfing?

CG – Jsem v Evropě od roku 1991, žil jsem ve Franci, ve Španělsku a nyní od roku 2000 v Německu. Měl jsem tak skvělou příležitost seznámit se s různými kulturami a tradicemi. Jsem opravdu rád, že jsem mohl vyzkoušet to nejlepší ze všech míst, ve kterých jsem žil, či je navštívil a navštěvuji, a přesto si dokáži zachovat vlastní identitu. Evropa má některé skvělé windsurfingové lokality - Řecko, Francie, Kanárské ostrovy, Dánsko, Španělsko a samozřejmě nezapomeňme na Velkou Británii!

FM – Velkou část ve tvém životě zabírá rodina – dělá tě windsurfing lepším tátou nebo manželem?

CG – Jak děti dospívají potřebuješ najít aktivity, které můžete udělat společně, jako je lyžování, SUP nebo windsurfing, jinak jsou pryč na skateboardu či jezdí na koni se svými přáteli po celý den! Ačkoli to byla opravdu velká výzva v posledních 10 letech, aby se jejich windsurfing posunul až do bodu, kdy můžeme všichni jít ven a surfovat, jistě to stálo za to. Aby zjistily, kolik legrace při windsurfingu užijí a zároveň si uvědomují, že jsou součástí velmi malé skupiny lidí, kteří se mohou těšit ze tohoto sportu, dává jim to pocit výjimečnosti. Vždycky mě překvapuje, jak málo z mých přátel učí své děti windsurfingu, zvláště když si uvědomují, jak velká je to zábava. Pokud by každý windsurfer povzbudil rodinu a přátele do sportu a věnoval jim trochu času, pak by byl tento sport dnes mnohem větší. Lepší manžel? To je nějaký chyták?  Strojím manželce plachtu, počítá se to? Ha ha!

FM – Jaké je nejlepší místo kam bys jel na rodinnou windsurfingovou dovolenou?

CG – Měli jsme štěstí, že jsme navštívili tolik míst, řekl bych, že ideálním místem je stále Mauricius, kde je před hotelovým pokojem všechno vybaveno, bufet dvakrát denně, žádná auta po celé týdny, když nefouká můžeš jít na SUP.  Opravdu se těším na tyhle druhy výletů ve srovnání s Kapským Městem, kde je to často stresující, řízení v zácpách, ale také jsou tu další atrakce. Snažím se ale neporovnávat místa, teď jsme byli na Lago di Garda o posledních 3 letních prázdninách a taky jsme si to užili, je to pro nás jako druhý domov, tak blízko.

FM – Windsurfing je vaše práce i zábava, cítíte někdy potřebu vypnout?

CG – Dělám i další sporty jako je snowboarding, cyklistika, SUP, někdy je prostě zábava dělat něco jiného. Ale sídlíme v Mnichově, takže když jsem tady tak pracuji, a tak když jedu někam surfovat, tak jsem natěšený na vodu i po těch 38 letech windsurfingu.

FM – Co musíme udělat, abychom udělali windsurfing větším?

CG – Windsurfingové školy jsou obecně docela dobře obsazené, údaje z VDWS i RYA ukazují každý rok nějaký nárůst v posledních letech, takže náš sport je dostatečně zajímavý pro lidi, kteří se ho chtějí naučit. Současné vybavení je o míle lepší než v 70. a 80. letech. Myslím si, že je problém, že některé školy / střediska jsou příliš zaměřeny na to, aby co nejrychleji učily windsurfing a co nejvíce studentů a maximalizovaly tak svou efektivitu. Takže většina škol vyučuje s poměrně velkými boardy a malými plachtami a obecně se vyhýbají poslat žáky na vodu když je větrno, protože to znamená menší třídy, je potřeba více lodí a profit je tak menší. To znamená, že většina lidí, kteří absolvují základní kurz windsurfingu, pravděpodobně nikdy nezažije jízdu ve skluzu během toho prvního kursu.  Moje první zkušenost s windsurfingem v roce 1982 byla v celkem větrném dnu, kdy foukalo 5-20 uzlů a kdy jsem šel do katapultu každých 50 metrů, okamžitě jakmile jsem se dostal do skluzu, ale ten pocit ve skluzu bylo to, co mě zbláznilo k tomu, abych se snažil a trénoval, jak to zvládnout. Tohle myslím chybí v dnešních kursech a je to hlavní důvod, proč 95 % lidí, kteří absolvují kurzy pro začátečníky, nepokračuje ve windsurfingu dál.

Dalším důvodem je, že před 30 až 40 lety se mnoho lidí naučilo windsurfingu tím, že si půjčili zařízení svých přátel a obchody byly velmi úzce spjaty s ws centry a vytvářely atmosféru, kde každý nový student byl potenciálně také nový dlouhodobý klient. Některé obchody mají dnes svá vlastní střediska, takže jsou motivovány k tomu, aby mohly začít s kurzy pro začátečníky a finančně pak dlouhodobě těžily z těchto zákazníků. Mnoho středisek se však bohužel příliš soustředí na to, aby jimi prošlo co možná nejvíce zákazníků, bez ohledu na to, zda pak s windsurfingem pokračují, neboť pro ně nepřináší žádný finanční zisk? Jasně, je to velmi obecné prohlášení a existuje mnoho škol, které dělají skvělou práci na propagaci tohoto sportu a udržování lidí, takže doufám, že ostatní budou následovat jejich příkladu!

Craig Gertenbach slalom

Všechny výmluvy na to, že je to příliš drahé, komplikované atd., to vše by nebylo takovou překážkou, kdyby tito začátečníci zažili pocit vzrušení při jízdě ve skluzu. U kitesurfingu je to přesně naopak, má nebezpečnější / radikálnější obraz, který přitahuje lidi, a obecně to můžete zažít (často negativně) hned od okamžiku, kdy vás drak protáhne přes pláž, přes vodu nebo parkoviště atd. Děláte kite kurz a obecně vám dají vybavení, které vám umožní jet ve skluzu během prvních pár dnů kurzu. Navzdory většímu nebezpečí kurzů je mnohem vyšší procento lidí, kteří se naučí kitovat a zůstanou u toho, bez ohledu na podobné náklady jako u windsurfingu, potřebný čas, potenciální zranění apod. Takže bych opravdu doporučil školám se více zaměřit  na to, jak dostat lidi do skluzu co možná nejrychleji i když to znamená, že budou víc padat.  

Další věcí je, že všichni tlačí značky, aby ukazovaly ne tolik radikální image a zaměřily se více na začátečníky a freeride jezdce. Opravdu si myslíte, že to přitáhne lidi k windsurfingu? Dan Kaseler (návrhář Avanti Sails) byl nedávno zmíněn že řekl něco podobného. Potřebujeme soutěžit se snowboardingem, jízdou na horském kole, skateboardingem a množstvím dalších akčních sportů. Kitesurfing je dokonalým příkladem, je to nebezpečný sport, propagují hlavně tu nejradikálnější část sportu a to přitahuje lidi, kteří se chtějí učit. Chtějí se učit, protože je to na hraně,  nové, radikální. Ne proto, že je "snadné se to učit". Ano, potřebujeme ty začátečníky a freeridové obrázky a produkty, ano už je máme a používáme je dostatečně. Ale mnoho dnešních potenciálních windsurferů hledá akci, vzrušení, dobrodružství; potřebují "extrémní" image, aby je to motivovalo k vyzkoušení našeho sportu.

FM – Windsurfing si velmi dobře dokázal udržet zákazníky, někteří už jej provozují mnohdy více než 30 let. Čím myslíš, že to je?

CG – Velmi dobrý podnět. Kolik jiných sportů může udržet své uživatele v takové fyzicky a duševně náročné aktivitě po tolik let! Proč to dělají? Je to poměrně jednoduché - kdyby to bylo snadné, mohli by to dělat všichni. Být windsurferem znamená, že se rozhodnete dělat něco jiného, ​​než je hlavní proud. Ano je to někdy frustrující, ano je to drahé, ano existuje 20 dalších sportů, které jsou jednodušší, méně závislé na podmínkách, nezávislejší na cestování atd. atd. Ale když poprvé naskočíte do skluzu, nebo přejedete nějaký úsek vody, ten pocit svobody je rozdílný od jakékoliv jízdy na kole, výletu lodí, nebo cvičení v posilovně. Příležitostně se věnuji kitesurfingu a opravdu oceňuji, že to není tak náročné na trénink, vybavení je menší atd., ale obvykle mě to po 20 minutách začne nudit a nemůžu se dočkat až se dostanu zpět k fyzickým výzvám, jaké představuje windsurfing.

Je přirozené, že se lidé přejdou na jiné sporty, obzvláště když stárnou nebo možná najdou jiné sporty víc "cool". Co mě irituje je, když někteří z těchto lidí, které údajně začal windsurfing nudit, nikdy nedosáhli takové úrovně, ale u kitu najednou sledují každý nový trend, neustále mluví o tom, jak skvělý je kitsurfing oproti windsurfingu. Je dobré zkusit jiný sport, užít si to, ale prostě přestaňte říkat lidem o všech takzvaných důvodech, proč jste se přešli a buďte upřímní sami k sobě - hlavním důvodem je často to, že windsurfing je fyzicky náročnější, trvá více času než ho zvládnete, ale nemusí nutně stát více. Je mnohem bezpečnější a víc vás udrží ve formě. A je to jako v životě, pokud chcete mít něco zvláštního, musíte pro to pracovat. Odměna podle mého názoru stojí za to.

FM – Co za 5 let? Kde vidíš Fanatic za 5 let, jaké vidíš cíle pro značku a jak vidíš windsurfing v horizontu 5 let?

CG – V současnosti jsme světovou jedničkou na trhu windsurfingu, tak doufám, že v tom budeme pokračovat a udržíme si pozici a společně s našimi konkurenty se pokusíme o růst trhu, krok za krokem. Doufáme, že můžeme všichni vymýšlet další inovace a udržet sport zajímavý, se zaměřením samozřejmě na udržitelnější produkty pro naše budoucí generace. Je zde dobrý segment růstu v podobě mladých windsurferů a dětí, spousta lidí se také vrací zpět k windsurfingu poté, co vyzkoušeli kite, nebo dočasně přestali surfovat kvůli rodinným, nebo kariérním časovým omezením. Vidím windsurfing pořád jako okrajový sport kvůli nákladům, času, podmínkám a dalším potřebným faktorům, nicméně stále existuje spousta lidí, kteří by se chtěli tomuto sportu věnovat,  jak vidíme z přebookovaných škol a center všude. Musíme se jen ujistit, že vydrží, dokud se nedostanou na úroveň, kdy se opravdu začnou bavit!

Fotografie: Maleen Hoekstra, John Carter, Klaas Voget, Fish Bowl Diaries




© 2011 - 2018 Surfcentrum Všechna práva vyhrazena    ||    WebDesign, e-SHOP & hosting by 1K Design! Reklamní předměty
Reklamní plachty Reklamní propisky, reklamní tužky Zboží pro domov Partneři